چند نکته در مورد سیستم ۴-۴-۲

مزیت های سیستم 4:4:2
 

قابلیت تغییر جهت بازی ، منطقه حمله و تعویض بازی در یک سوم دفاعی و یک سوم میانی افزایش پیدا می کند

برای تیم مقابل مشکل است که بطور موثرضد حمله پرس انجام می دهد
در این سیستم بسیاری از فرصتهای تها جمی می تواند اتفاق بیفتد برای مثال : از جناحین می توان اورلب را انجام داد و همچنین حرکات تر کیبی در عمق را میتوان انجا م داد  .
دو مهاجم فضای کافی برای خط میانی را بوجود می آورند تا در حمله شرکت کنند
هشت بازیکن در دفاع و خط میانی قدرت سیستم دفاعی را مستحکم می کند
سیستم ساده ای است که بازیکنان می توانند نسبت به پستها تفهیم شوند
مضرات سیستم 4:4:2

  زمانی که دو دفاع کناری نفوذ می کنندحریف فرصت ضدحمله پیدا میکند   وقتی با دو فوروارد سنترتیم آرایش شود حریف فضای زیادی دارد بوسیله دو دفاع کناری که به خط هافبک اضافه میشوند واز کانالهای کناری نفوذ کنند  .
اگر  دو مهاجم را تنها بمانند استفاده بهینه را نمی توان از آنها برد 
در دفاع چهار نفره خطی اگر دفاع عمق نداشته باشد ممکن است تیم دچار مشکل شود

چه موقع از سیستم 4:4:2استفاده می کنیم 

از تیم حریف جلو هستیم
بازیکنان شما از کنار استفاده کنند و خط حمله تعویض انجام دهند 
وقتی که حریف با سه مهاجم حمله می کند
مدافعین وسط شما کند هستند و دوست دارند منطقه ای بازی کنند (فضا گیری و یا حریف گیری

اگر دروازبان جوان باشد و بی تجربه بایداز مدافعان بیشتری استفاده کنید که دفاع کنند

زمانی که حریف بازیکن اخراجی داشته و شما قصد بثمر رساندن گلهای

بیشتری را دارید که تبدیل به چهار مهاجم میشوید .

" یازده جنبه مربیگری در فوتبال حرفه ای "

یازده جنبه مربیگری در سطح حرفه ای وجود دارد:

1-   بازی بچه گانه :

باید بچه را همزمان با رشد جسمی ,تربیت کرد, تا وقتی بزرگ شد برای همیشه این تربیت را با خود همراه داشته باشد.

به موازات تقویت کردن عشق به بازی و تمایل برای تصاحب توپ, یک ذهنیت مثبت در مورد نوع انگیزشها را نیز باید در وجود بچه رشد داد.برای مثال : سوق دادن یک بچه زیر 12 سال به انگیزشهای بیرونی و مادی,روندی است نامطلوب. دادن جام یا مدال و.... برای او کاملا نامناسب است.

در این سن لذت بردن از بازی  و میزان تعهد به کاری که انجام می دهد برای او می تواند بهترین انگیزش و شرایط مطلوب باشد.

2-   امیدهای بلند پروازانه :

برخی دانشمندان اعتقاد دارند که کیفیت اجرا , اغلب در ارتباط مستقیم است با, سطح انتظاری که معلم یا مربی از آن شخص دارد. مربی باید به توانائیها و قابلیتهای شاگرد خود اعتقاد داشته باشد و به او در این زمینه اعتماد به نفس بدهد.همچنین در وجود او ایمان به توانائی خود را نیز تقویت کند و امیدهای بلند پروازانه را برای آینده با تصور اینکه او دارای استعداد است, کمک می کند که آن بازیگر تلاش وسیعی بخرج داده تا به آن استانداردها و معیارهائی که از آن انتظار می رود دست یابد. وقتی شما با حرفه ایها کار می کنید, همین عملکرد می تواند موثر باشد.روشی را که مربی  در ارتباط با بازیکن برمی گزیند,می تواند سطح انگیزشی بازیگر را تحت تاثیر قرار دهد.شکست از جانب مربی در برقرار کردن ارتباط با بازیگر احساس بدی را برای او بوجود آورده و در اصل, ارتباط را تا مدتها و شاید برای همیشه با او نابود می سازد. بنا برا ین کوچکترین موقعیتی که  دست می دهد مربی باید برای ارائه تشویق مثبت بازیگر آنرا مغتنم بشمارد.

3-رهبری :

بهترین رهبران کسانی هستند که مردم مستقیما متوجه وجود آنها نمی شوند.در اصل مردم به نفر بعدی (تربیت شونده) افتخار و او را تمجید می کنند, ویا نفر بعدی است که مردم از آن متنفر می شوند و این نفر بعدی است که مردم از آن می ترسند. در واقع این بستگی به نوع تربیت و پرورش رهبران دارد.در اینجاست که به نقش مربیان بعنوان یک پرورش دهنده پی برده می شود.باید توجه داشته باشید که وقتی رهبر کارش را بخوبی انجام دهد, همه دست اندر کاران می گویند که ما خودمان اینکار را بخوبی انجام دادیم.

در رهبری تیم توجه به مسائل زیر ضروری است:

ایا مردم می دانند که رهبر را چگونه شخصی بنامند؟ اولین نامی که به نظر می رسد " معتمد " است. وقتی که رهبر نسبت به افراد اداره کننده و گرداننده و همه اعضای تیم اعتماد داشته باشد, موقعت را در دست دارد. رهبری می بایستی وقت زیادی صرف کند تا اطلاعات هر چه بیشتر در ارتباط با اشخاصی که در درون تیم با آنها سروکار دارد, بدست آورد. وقتی از آن مطمئن شد, بطور حتم باید اعتماد آنها را بخود نیز جلب نماید.

در مرحله بعد بسیار مهم است که احترام سیستماتیک در تیم جریان داشته باشد.احترام کوچکترها نسبت به بزرگترها, و اطاعت مسئولین پایینتر از مسئولین بالاتر. اگر رهبر تیم با موفقیت اینکار را انجام دهد, توانسته است تیم خود را دارای یک شبکه ارتباطی سالم و مطلوب نماید, و این یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی در رهبری است.

آیا رهبر دارای یک شبکه هوشمند , سالم , منظم , و با استعداد است ؟ بخاطر داشته باشید که آگاهی داشتن کافی در مورد تمام گروهها قدرت را به ارمغان می آورد.تنها کافی است که شما وقت بیشتری را صرف کنید, با بازیکنان و و سایر گردانندگان ساعات بیشتری به گفتگو بپردازید. بعضی از آنها نیاز دارند که شما با آنها گفتگو کنید و حرفهای زیادی دارند که مایل هستند در صورتیکه شما بخواهید در اختیار شما بگذارند.حرفهایی در مورد خودش و نوع ارتباطی که در تیم جریان دارد.

روش رهبری بسیاری از مربیان دنیا اینگونه پیشنهاد می کند که نه یک روش خشک مسئولانه (روش آمرانه-نظامی) و نه یک روش بازیکن محوری(روش تسلیم پذیری)هیچکدام نباید مورد استفاده قرار گیرد.به نظر می رسد مربیان بزرگ و موثر قادرند سبک خود را برای برآورده ساختن نیازهای هر موقعیتی تنوع ببخشند بدون آنکه اصول اساسی در روش رهبری خود را زیر پا بگذارند.

علل شکست رهبری می تواند به علت عوامل زیر باشد:

1-روش نامناسب مدیریت. 2- ترس 3- عدم توانائی برای سازماندهی جزئیات  4- عدم تمایل برای اجرای وظایف اساسی 5- عدم صداقت  6- عدم تخیل 7- رفتار ضد اجتماعی 8-عدم تصمیم گیری 9- طفره رفتن از مسئولیت. 10- تفکر منفی 11- فریب دادن 12- عجولانه عمل کردن  13- عدم ثبات عاطفی و احساسی 14 – عدم عدالت 15- عدم فروتنی و تواضع 16- کنترل ضعیف شخصیتی 17- عدم سیاست صحیح در کار 18-به جای کار بهتر و بیشتر, بدنبال پاداش برای دانش خود.

4-سازماندهی:

یک سازماندهی خوب بسیار حیاتی به نظر می رسد, و مهم است ,افرادی که در این سازماندهی نقش دارند دارای توانائیهای مثبت و سطح کارائی مطلوب باشند.چون می خواهیم کار بطور کامل انجام شود,باید تمام ملاحظات را از قبل پیش بینی کنیم. قابلیتها و توانائی افرادی که در آن کار دخیل هستند, محیطی که کار در آنجا انجام می شود, دقت کافی در مورد تمام جزئیات, خدمات و سرویس دهی در تمامی مد ت کار و همچنین هدفی که باید به آن دست پیدا کرد.

بطور کلی هدف ما در سازماندهی ایجاد ساختاری است که اجازه می دهد کارائی و خلاقیت به بهترین شکل ممکن بروز کند.

در ارتباط با یک سازماندهی خوب مراحل ذیل باید در نظر گرفته شود:

-- کاری را که می خواهید در زمین انجام دهید از قبل با بازیکنان در میان بگذارید و به آنها بگویید که شما چه می خواهید. بدین شکل از هرج و مرج در تیم و تد اخل وظایف جلوگیری می کنید.

-- استانداردهایی را همیشه در نظر بگیرید. بطور مثال : وضعیت لباس , تعین وقت , آماده بودن تجهیزات شخصی .(همچنین استفاده از شکستن رکورد در این مرحله توصیه می شود.)

-- به نکات بسیار ریز توجه کنید. یک ضرب المثل چینی می گوید : " انسان بر فراز کوه سفر نمی کند , بلکه سنگ را فتح می کند." اگر از قبل به تمام جزئیات فکر کرده و برای آنها راهکارهای مناسب داشته باشید می توانید تمام ناهماهنگیها و آشفتگیها را از کارتان کنار بزنید. برای اینکه کارها به روانی جریان پیدا کند, بازیکنان باید بدانند که از آنها چه انتظاری دارید و با استفاده از کلمات کلیدی می توانید به سرعت مفهوم اصلی کار را به آنها برسا نید.

-- محیط باید سرشار از نظم و آزادی بوده و بین این دو مقوله یک تعادل مطلوب غالب باشد. همگام با نظم و آزادی, جدی بودن , شاداب بودن و لذت بردن, مواردی هستند که لازمه یک تمرین و یک کار مفید می باشند. در این صورت بروز خلاقیتها را می توان انتظار داشت, و این همان چیزی است که فوتبال به آن نیاز دارد.

5-   هماهنگی:

 برای هماهنگی بین تیم پیشنهادات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

n      شناسایی رهبر (کاپیتان) در بین تیم

n      انتخاب یک کاپیتان که بتواند بخوبی با بازیکنان ارتباط بر قرار کند,وکسی باشد که بیشتر به مسئولیتهای محوله علاقمند باشد تا به خودش.

n      حذف فوری شایعات,القا ئات و تلقینات منفی از تیم در کمترین زمان ممکن.

n      اجازه ندهید که گروههای کوچک در تیم شکل بگیرد.

n      یک فضای دوستی و صمیمیت در تیم ایجاد کنید.

n      رقابت دوستانه به همراه لذت بردن و شاداب بودن را بوجود بیاورید.

n      به بازیکنان این آگاهی را بدهید که برای موفق شدن نیاز به حمایت دوجانبه می باشد.

n      روح فداکاریهای شخصی را در تیم بوجود بیاورید.

n      نقش و ارزش بازیکنان پشتیبان و ذخیره را همیشه یادآور شوید.

n      توجه و تمرکز تیم را به اهداف گروهی و کارهای مشترک به منظور ایجاد تعهد گروهی قوی, معطوف نمائید.

n      ارتباط مثبت بین اعضای تیم را تشویق کنید.

n      محیط مطلوب کاری و فضای زنده و شاداب را بوجود بیاورید.

n      یک غروری را در بین بازیکنان در ارتباط با همه آنهاتحت عنوان غرور گروهی و غرورتیمی را القا کنید.

n      با هر نغمه منفی در تیم مبارزه کنید.

n      نسبت به مسئله باخت و عواقب آن توجه کنید.

n      ترس بازیکنان را از شکست کنترل کنید.

n      نسبت به انتقادهای عمومی دیدگاه بیطرفانه ای داشته باشید و این نوع دیدگاه را به تیم نیز انتقال دهید.

6-   انگیزه ها

یک بازی می تواند پاداشهای زیادی را در بر داشته باشد.این پاداشها بصورتهای مختلف طبقه بندی می شوند,گاهی بصورت جایزه های نمادین (بهبود موقعیت بازیکن در تیم) و به شهرت رسیدن او و یا دادن یک جایزه خاص مطرح می شوند.و گاهی پاداش جنبه مادی دارد . مثل: پول – جام – مدال . همچنین پاداش می تواند بصورت پاداشهای روانشناسانه باشد. مثل : احساس تعلق , احساس موفقیت , و آگاهی و اطلاع از پیشرفت خودش.

البته مطلوبترین و پابرجاترین پاداشها همین پاداشهای روانشناسانه هستند که در بروز سطح انگیزشی مطلوب بازیکن بیشترین نقش را می تواند ایفا نماید.

7-   نظم – تنبیه و یا تهدید به تنبیه :

اگر چه تشویق و رفتار مثبت ترجیح داده می شود , ولی تنبیه در مورد بعضی از بازیکنان در بعضی از موارد در صورتیکه بخوبی مورد استفاده قرار گیرد , می تواند مفید باشد.

برای اینکه تنبیه موثر باشد باید :

n      بطور کم مورد استفاده قرار گیرد.

n      در صورت استفاده بسیار جدی باشد و در موارد خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

n      بطور مستمر استفاده شود. (بصورت قانون و برای همه بطور یکسان )

n      تا آنجا که ممکن است با احساسات کمی توام باشد. (تحت تاثیر احساسات نباشد )

      در یک سطح حرفه ای , ترس از تنبیه تا  حد زیادی می تواند عاملی باشد به منظور انگیزه دادن به بازیکنان.

8-   تمرینات :

مهیا شدن برای یک مسابقه مستلزم تمرینات ذهنی مربی و بازیکن است. برای رسیدن به آمادگی جسمانی و آمادگی ذهنی به منظور اجرای خوب و عملکرد مطلوب , تمرینات ذهنی بسیار با ارزش است.

به هنگام تمرینات ذهنی باید :

n      تا آنجا که ممکن است در یک محیط طبیعی ( محیط شبیه به مسابقه ) انجام شود.

n      تمامی " مسابقه , حرکت , مهارت " باید بصورت یک کل ( مجموعه ) در نظر گرفته شود.

n      سرعت مسابقه بایستی در نظر گرفته شود. (در یک مسابقه همه چیز به سرعت شکل گرفته و به سرعت می گذرد.)

n      عملی که تصور شده و یا در باره آن فکر شده , باید موفقیت آمیز باشد.

n      تاکید باید روی چگونگی احساس در هر لحظه از مسابقه باشد.

n      صحبتهایی که با تیم می شود, باید کوتاه و هدف دار باشد. ( مختصر و مفید )

n      بازیکنان را در مقابل گروه دیگر مضطرب نکنید.

n      همیشه در صحبتها یک دیدگاه مثبت در نظر بگیرید و همواره توجه زیادی را معطوف این مسئله نمائید.

n   در تمرینات قبل از مسابقه بر رقابت مثبت بازیکنان اصرار داشته باشید. از بازیهای کوچک و همچنین از رقابتهای مهارتی استفاده کنید , و نیز اهداف آموزشی را مد نظر قرار دهید.

n   بازیکنان را با مشکلاتی که ممکن است در روز مسابقه با آنها مواجه شوند آشنا سازید. برای مثال: اول به یک تیم دو گل بدهید, و از تیم دیگر بخواهید در یک زمان مشخص باخت را جبران کند.

n      این فرصت را به بازیکنان بدهید که نظر خود را در مورد بهترین روش حل یک مشکل ابراز کنند.

n      تا حد امکان بوسیله تشویق به بازی خلاق, قوه تخیل و تصور بازیکن را بر انگیزید.

n      گرم کردن مهم است . زیرا باعث تنظیم حال و هوای مثبت آن جلسه می شود.

n      مطمئن باشید که محیط تمرین دارای اثر عینی و واقعی است.

9-   قدرت بازیکن :

هر بازیکن بایستی بعنوان یک فرد مستقل در نظر گرفته شده, و در ارتباط با او نیز اینگونه عمل شود.با توجه به خصوصیات متفاوت انسانها با یکدیگر هر کدام از آنها را باید بعنوان یک فرد با خصوصیات خاص خودش قلمداد نمود. بعضی از آنها نیاز به یک "هل " دارند, و بعضی از آنها را باید بدنبال خودمان بکشانیم تا در جاده پیشرفت قرار گیرند.

مربی باید در باره هر کدام از بازیکنان اطلاعات کافی داشته باشد. این اطلاعات شامل :کمک و حمایت کردن,تهدید کردن,شوک وارد کردن و الهام بخشیدن به هر کدام از بازیکنان می باشد.

از نظر کلی بسیار حیاتی به نظر می رسد که مربی کلید هر بازیکن را پیدا کند. انگیزه هایی را که می توان به او داد, جاه طلبی و شخصیت او را .

موارد ذکر شده مثالهایی هستند از اصول زیر بنایی که در ارتباط با بازیکنان مطرح هستند

10-بازی مسابقه :

برخی از عوامل می توانند استراتژیهای انگیزشی را برای یک مسابقه خاص تحت تاثیر قرار دهند.

 اینها عبارتند از :

n      نتیجه قبلی ( اگر شکست بوده اثر آن باید به حد اقل برسد, و اگر یک پیروزی بوده اثر آن تا آنجا که ممکن است تحت کنترل باشد.)

n      وضعیت فنی, فیزیکی و روانی تیم

n      اهمیت مسابقه

n      محیط فیزیکی مسابقه

n      تعداد کسانیکه حضور آنها در مسابقه حس می شود.(شامل تماشاگران تلویزیون هم می شود )

n      معیارهای متقابل ( اگر حریف تیم خوبی است, توجه خود را به نقاط ضعف آنها معطوف کنید)

n      دیدگاه انتقادی ( چون بازیکنان روزنامه ها را می خوانند )

n      شرایط دیگر , مثل , هوا و میزان درجه حرارت

n      محیط محلی که مسابقه در آنجا انجام می شود

n      کارمندان و گردانندگان مسابقه

n      قضاوت , تحلیل موقعیت خاص و تصمیم گیری سازنده در لحظات حساس از مسئولیتهای مهم مربی است.

n      بازی آرام یا سریع, دور یا نزدیک , کوتاه یا بلند , ( که بستگی به وضعیت زمین دارد )

n      بازی سطح بالا ( اگر گردانندگان مسابقه سخت گیر هستند, بنابراین شما باید نظم بیشتری داشته باشید )

n      ارزیابی عینی و بیطرفانه از تیم حریف

11- بد شانسی – بد بیاری – عدم موفقیت :

 در فوتبال زمانی فرا می رسد که عدم اعتماد حاکم می شود, مربی باید در این حالت آماده مواجه شدن با این مشکل باشد.مخصوصا وقتی نتیجه غیر قالب پیش بینی بدست آمده است.

مربی با شناخت مشکل اصلی و شرکت در داخل آن و داشتن پاسخ مناسب می تواند از بروز حاد این مشکلات اجتناب کند.

به هر حال همیشه احتمال بحرانهای غیر منتظره وجود دارد, و در این زمان این مربی است که باید اعتماد به نفس مورد نیاز را نشان دهد.

آرامش – هوش – انرژی و انعطاف , عواملی هستند که می توانند طوفان را مهار کنند.بخاطر داشته باشید که "برندگان در زندگی نمی توانند بازنده باشند "

یک مربی جنگنده و آتشین استفاده می کند از :

n      مشاورین بیطرف , هدفمند و مورد اعتماد

n      حمایت کنندگان , همکاران و پیروانش

n      اطلاعات جدید و علم روز به جای اظهار نظرهای احساسی

n      تجربیات قبلی در مورد موقعتهای دشوار و بحرانی خودش

n      ذکاوت و تیز هوشی سیاستمدارانه

n      دانستنیها و اطلاعات روز در برخورد با موقعیتهای مختلف

n      مقابله با مشکل مشترک به جای حمایت از خود

به هنگام مواجهه با مشکلات باید دو مسئله کلیدی را مورد توجه قرار داد :

n      چه تصمیماتی باید گرفته شود ؟

n      چطور روی مسائل بحث شود ؟

مرحله تصمیم گیری باید در جمع باشگاه انجام شود. مربی , تیم , فشارهای خارجی , منابع اطلاعاتی , پاسخهای مرسوم و سنتی و اعمال جدید, مواردی هستند که تصمیم گیری را می توانند تحت تاثیر خود قرار دهند.

باید از قبل به بازیکنان آموزش داد که بتوانند  موقعیت پیش آمده را بهتر ببینند و نتیجه را پیش بینی کنند, و همواره آماده باشند که اگر نیاز بود در آخرین لحظات نیز تصمیم خود را عوض کنند.

 موقعتهای دشوار مستلزم شجاعت است. گفته های ذیل القائات خوبی را ارائه می کنند :

باید بهترین روش جنگیدن را انتخاب کرد.بهتر این است که در رویاهای بزرگتر باشیم, باید شجاعانه به جنگ برویم , بردن از قهرمانان بزرگ بسیار لذت بخش است , گرچه ممکن است در این تحولات دچار شکست هم بشویم ولی قوی و با روحیه شجاعانه مبارزه کردن بسیار بهتر است تا اینکه با روحیه ضعیفی ظاهر شویم که در آنصورت نه لذت می بریم و نه تلخی شکست را حس می کنیم.افرادی که با ترس و روحیه متزلزل به رقابت و مبارزه اقدام می کنند, قطعا از بازی لذت نمی برند و آنها مثل کسانی هستند که همیشه در یک هوای خاکستری بین الطلوعین زندگی می کنند. نه تاریکی شب را می بینند و نه روشنائی روز را, و در واقع آنها نه مزه شکست را می فهمند و نه شیرینی پیروزی را حس می کنند.

یازده جنبه مربیگری در سطح حرفه ای :

1-     بازی بچه گانه

2-     امیدهای بلندپروازانه

3-     رهبری

4-     سازماندهی

5-     هماهنگی

6-     انگیزه ها

7-     نظم

8-     تمرینات

9-     قدرت بازیکن

10-بازی مسابقه

11-عدم موفقیت

تحلیل جامعه شناختی فوتبال

تحلیل جامعه شناختی فوتبال


فوتبال از مظاهر قرن بیستم است ، و هرچه از آن می گذرد ، بر جذابیت آن افزوده می گردد. اما به راستی رمز این جذابیت در چیست ؟












تحلیل جامعه شناختی فوتبال










جامعه شناسی مطالعه زندگی اجتماعی، تغییرات و علتهای اجتماعی و تبعات رفتار انسانی است . جامعه شناسان درباره ساختار گروه ها، سازمان ها ، مردم یک جامعه و چگونگی تعامل آنها تحقیق می کنند و کمتر رشته ای این چنین میدان وسیعی برای تحقیق ، نظریه پردازی و به کارگیری دانش در اختیار دارد.

در این مجال می خواهیم در مورد جامعه شناسی ورزش و به طور اختصار با یک رویکرد علمی نقش و تاثیرات فوتبال را بر جامعه جهانی امروز برسی نماییم. فوتبال از مظاهر قرن بیستم است، و هرچه از آن می گذرد، بر جذابیت آن افزوده می گردد. اما به راستی رمز این جذابیت در چیست؟

فوتبال را می توان از دستاوردهای بعد ار رنسانس به حساب آورد.جامعه ای که در چنبره عقلانیت ابزاری گرفتار شده و می کوشد هر چیزی را عقلانی سازد و پیامدهای هر اتفاقی را کنترل نماید.رشد این جامعه همراه با رشد تکنولوژی و فناوری است. این جامعه با ابزارهای خود میزان خطرات طبیعی و انسانی را تا حدی کاهش می دهد و از سوی دیگر به سوی تولید خطرات مصنوعی گام بر می دارد . ظهور فیلم های اکشن ، شهر بازی با اسباب بازی های تولید دلهره و اضطراب مصنوعی، و با نگاهی دیگر می توان فوتبال را نیز در این راستا برسی نمود.

فوتبال، ماکتی نمادین از دنیای رقابت های بیرونی است . دنیای سرکش و رها ولی قانونمند . در دنیای که دیگر معجزه ایی نیست و انسانها به واسطه اتکا به عقلانیت خود،اتفاق را در زندگی روزمره خود کمرنگ تر از گذشته می بینند، فوتبال در عین حال دنیایی سر شار از معجزه های عجیب و غریب است و شادی ها و غم های بی پایانی را برای علاقه مندان خود به ارمغان می آورد.

فوتبال زندگی کوچکی را نشان می دهد که یک کل است، و هر فردی چه بازیکنان ، چه مربی و حتی تماشاگران جزئی از آن به حساب می آیند. در جهانی که هرچه بیشتر فرد گرا شده است ، فوتبال عرصه کوچکی است که نشان می دهد، می توان در یک جمع برای جمع کوشید و سهم فردی خود را یافت نمود.

آری فوتبال نماد آن چیزهایی است که انسان قرن بیستم آن را گم کرده است.

در حقیقت ورزش و جامعه شناسی ورزش را می توان به دو دوره تقسیم نمود : سنتی و مدرن . در جوامع سنتی گذشته ، ورزش دو کاربرد اصلی را بر عهده داشته است :تقویت قوای بدنی افراد و اجرای مناسک و آیین های قومی

در جوامع سنتی کهن ،لزوم بکار گیری قوای جسمانی در میدان های جنگ بوده است،بدین سان ورزش در خدمت وظیفه ای خطیر تر به نام جنگ قرار می گرفته. ورزش سنتی با ورزش امروزی در هدف و نتیجه بسیار متفاوت می باشد . امروزه ورزش اغلب محصول مدرنیسم است . بسیاری از عوامل و جریانات دنیای امروز ، به ورزش استقلال خاصی بخشیده و بسیاری از رشته ها و مشاغل مختلف در ارتباط مستقیمی با ورزش می باشند ، که به عنوان مثال می توان به پزشکی ، اقتصاد ، سیاست ، روانشناسی ، جامعه شناسی و غیره ... اشاره نمود .

حتی برخی از نظریه ها پا را از این هم فراتر گذاشته است .از نگاه فونکسیو نالیستی فوتبال را یک نهاد شبه مذهبی می دانند ، استفاده از مراسم و تشریفات ، تقویت ارزشهای مشترک افراد یک جامعه ، جامعه پذیری جوانان و نوجوانان و سازگار نمودن افراد جامعه با ارزشهای مثبتی نظیر میهن پرستی و نقش آن در تقویت توانائی فیزیکی از مصادیقی هستند که می توان به آنها اشاره نمود . بدین ترتیب ورزش فوتبال را عرصه ای برای تجلی تنش ها و تخلیه انرژی پرخاشگرانه به شیوه اجتماعی مطلوب می دانند.

در کل فوتبال را، در جوامع امروز می توان دارای سه کارکرد جدا گانه دانست :

۱) تخلیه هیجانات و تنش ها :

تجمّعات تماشاگران فوتبال به خاطر عوامل مختلفی از قبیل انبوه مردم در مکان های خاص ، تحریک احساسات از طریق رسانه های عمومی باعث ایجاد انبوه خلق می شود که فضای مناسبی برای تخلیه هیجانات درونی افراد یک جامعه می باشد ، و این مقوله در جوامعی که اکثریت آن جوان می باشد بیشتر به چشم می آید .

۲) جامعه پذیری سیاسی:

شروع مسابقات ورزشی از جمله فوتبال همراه با پخش سرود ملی و مراسم دیگری است ، که بخش مهمی از ارزشهای سیاسی را تشکیل می دهد . تماشاگران در جریان تماشای فوتبال همواره در معرض القاء ارزشهای سیاسی قرار می گیرند. به طور مثال هنگام برگزاری مسابقات ملی ، حس میهن پرستی افراد به اوج خود می رسد و شاید مسابقات جام جهانی نمونه بارز آن باشد.

۳) تقویت وفاق ملی :

وفاق ملی در حقیقت نقطه ای است که در آن افراد به احساس واحد و همدلی می رسند . ورزش به واسطه کشش و رغبتی که ایجاد می کند ، در ایجاد وفاق ملی در جامعه موثر است . تمام افراد جامعه با هر نوع گرایش سیاسی ، مذهبی و وابستگی های دیگر ، در هنگام برگزاری مسابقات ملی ، یک نقطه مشترک به نام تیم ملی می یابند و این امر عامل وفاق بخش کثیری از جامعه می باشد.

همانگونه که بسیاری از رخداد ها و نهاد های اجتماعی با دستاورد های مطلوب ، دارای نواقص و آسیبهای اجتماعی هستند ، فوتبال نیز از این مقوله مجزا نیست ، باید توجه داشت تمام پیامدهای منفی فوتبال به خود آن مستقیماً مربوط نمی باشد ، بلکه رخداد ها و انفعالات دیگر اجتماعی است که در آزادی و هیجانات فوتبال بروز می نماید.

انواع دشنام ها داده می شوند ، بسیاری از جوانان با خود و پلیس در گیر می شوند ، خسارات زیادی به اموال عمومی وارد می آید ، سرهایی شکسته و ترقّه هایی منفجر می شود ، قلب هایی از این صداهای ناهنجار می ریزد و آسایش شهر سلب می گردد.

مطالعات انجام شده درباره عوامل موثر در بروز رفتار های خشونت آمیز و پرخاش جویانه ، با توجه به رو یکرد نظری کارکرد گرایی ساختی و بهره گیری از نظریه کلارک در مطالعه وندالیسم ، نشان می دهد که کدام یک از عناصر ساختار فعالیت های تماشاگران موجب خشونت در فوتبال و سوء کارکرد این فعالیت ورزشی می شود.

خشونت و اوباشگری در فوتبال تقریباً از آغاز رواج این رشته ورزشی همراه آن بوده است. علیرغم پیشینه طولّانی، توجه به منشأ بروز رفتار خشونت آمیز از دهه ۶۰ میلادی نظر جامعه شناسان و اصحاب علوم اجتماعی را به خود جلب کرده است . یافته های پژوهش حاکی از این است که ناکامی تنها بخشی از پرخاشگری و خشونت ورزشی طرفداران تیم های فوتبال را در هنگام برگزاری مسابقه تبیین می کند.

بسیاری از این پرخاش گرایی ها ارتباطی به مسابقات فوتبال ندارد و حاصل ناهنجاری های دیگر اجتماعی از قبیل توجه نداشتن به بسیاری از نیازهای جامعه جوان ، فقر ، بیکاری ، گسترش شهرنشینی، دگرگونی در الگوهای اوقات فراغت، اهمیت یافتن فوتبال و نقش هویت بخش آن برای طرفداران، واکنش های گاه سختگیرانه و نسنجیده نیروهای کنترل اجتماعی، به همراه توجه زیاد و افراطی رسانه ها به این ورزش از جمله عوامل دیگری هستند که در شکل گیری رفتار پرخاشجویانه و خشونت آمیز تماشاگران فوتبال در کشورهای مختلف نقش مؤثری دارند.

در کل می توان خشونت در فوتبال را یک فرایند جهانی دانست که سه عامل زیر از مهم ترین عوامل آن می باشد :

۱) تراکم فیزیکی و اخلاقی تماشاگران:

تراکم جمعیت در هر محیط اجتماعی چه به لحاظ تعداد و محدودیت فضای فیزیکی و چه به لحاظ تکثر علایق و سلیقه ها چون با اختلال و شکنندگی روابط همراه است ، احتمال تنش و درگیری را افزایش می دهد.چنانچه این تراکم فیزیکی و اخلاقی با چاشنی هیجان و احساسات در یک مسابقه ورزشی همراه شود به طور طبیعی به خشونت و درگیری می انجامد.

۲) انبوه خلق و گم شدگی:

تجمع انبوه جمعیت تماشاگران از مناطق و بعضاً شهرهای مختلف که یکدیگر را نمی شناسد، اهرم های درونی کنترل و نظارت بر رفتار را تضعیف می کند. این گم شدگی در انبوه خلق به فرد اجازه می دهد تمایلات فروخورده هنجارشکنانه خود را بروز داده و دست به هرکاری از جمله خشونت و تخریب اموال و امکانات عمومی بزند.

۳) ناکامی و شکست:

ورزش فوتبال معمولاً در بیشتر اوقات با شکست و باخت یک تیم و پیروزی تیم مقابل همراه است. جمعیت انبوه طرفداران تیم بازنده و ناکامان از مسابقه تحت تأثیر فضای هیجانی کمتر می توانند شکست را بپذیرند. به همین جهت با دلیل تراشی برای توجیه شکست تیم خود به انتقام از سایر تماشاگران یا تخریب امکانات و وسایل عمومی چون اتوبوس و وسایل خدماتی و رفاهی دست می زنند.این سه عامل کلی فرایند عمومی و جهانی خشونت در فوتبال را شکل می دهند، اما جدای از این عوامل جهانی خشونت در فوتبال تحت تأثیر عوامل بومی و ملی نیز هست. این عوامل در کشورهای مختلف متفاوت است.

در انگلستان طبقه اجتماعی، در اسکاتلند و ایرلند فرقه گرایی و تقابل های فرهنگی، در اسپانیا ملی گرایی و تکثر قومی، در ایتالیا اختلاف و تبعیض های اقتصادی و اجتماعی و در آفریقا خصومت های دیرینه قومی و قبیله ای.در ایران مشکل تراکم فوق العاده جمعیت جوان در ورزشگاه و محدودیت گنجایش ورزشگاه ها که موجب می شود بخش قابل توجهی از مشتاقان پشت درهای ورزشگاه ها بمانند و از دیدن مسابقه محروم شوند از جمله عوامل شیوع و گسترش خشونت در میان تماشاگران است.

در کنار این مسائل و فضای هیجانی ناشی از شکست برای عده ای از تماشاگران باید به ناکامی های فردی و نیز برخی شرایط اجتماعی و فرهنگی برای نسل نوجوان و جوان جامعه، اشاره کرد که می تواند انگیزه ای برای اعمال خشونت و تخریب امکانات عمومی توسط عده ای باشد.

مسابقات دهه فجر

مسابقات فوتسال دهه مبارکه فجر این مسابقات تحت عنوان جام یادمان 43 شهید منطقه کسلیان در  دهه مبارکه فجر با شرکت 26 تیم ورده بزرگسال از تاریخ 1389/11/6در شهر زیراب برگزار گردید لازم به ذکر میباشد این دوره از مسابقات با همکاری پایگاه مقاومت سوخته سرا و هیئت فوتبال شهر زیراب وبا استقبال خوب تماشاچیان شهر زیراب برگزار گردید

مسابقات فوتسال بانوان لیگ برتر کشور

از سری مسابقات لیگ فوتسال بانوان برتر کشور که در استان برگزار گردید تیم فوتسال بانوان صدرا زیراب توانست به پیروزی برسد