مبتکر کارت زرد و قرمز

کن آستون (1915-2001)، معلم ، نظامی و داور مسابقات فوتبال بود و در توسعه داوری سهم بسزایی داشت. او در شهر کولچستر انگلستان به دنیا آمد. در سال 1935 از دانشگاه سنت لوک شهر اکستر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد.
سال 1936 به جرگه داوران پیوست و در ادامه در فصل لیگ مسابقات فوتبال (1949-50) داور کنار بود و بالاخره در سالهای بعد داور وسط شد.
در طول جنگ جهانی دوم به دلیل آسیب دیدگی قوزک پا از نیروی هوایی سلطنتی کنار گذاشته شد و قبل از این که در مقام سرهنگ دومی به ارتش بریتانیای هندوستان ملحق شود و به جنگ خاتمه دهد و در جنگ شانگی خدمت کند، به توپخانه سلطنتی منتقل شد.
پس از بازگشت از خدمت سربازی سال 1946، اولین داور لیگ شد و با پیراهن مشکی با نوار سفید که لباس استاندارد داوری و خود او طراح آن بود، ظاهر شد.
سال 1953، معلم مدرسه نیوبری پارک بود. سال 1960داور مسابقات نهایی جام ملتهای اروپا شد و بهترین و مشهورتین داوری را در جام جهانی 1962بین 2تیم شیلی و ایتالیا که به نام «نبرد سانتیگو» معروف بود، انجام داد.
پس از آن در طول سال 1962به دلیل آسیب دیدگی تاندون آشیل پایش ، مسابقه ای را داوری نکرد، اما 8سال عضو کمیته داوری فیفا بود و 4سال (1966-70) مسوولیت این کمیته را به عهده داشت.
در مسابقات جام جهانی 1966، 1970و 1974داور مسابقات بود. در رقابتهای جام جهانی 1966بین تیمهای انگلستان و آرژانتین ، حوادثی رخ داد، تمرد بازیکنان خاطی برای ترک میدان ، او را وادار به طرح و ایجاد نظم برای این کار کرد.
او احساس می کرد که باید راه حل بهتری برای اخطار به بازیکنان خاطی وجود داشته باشد. در مسیر خانه و زمانی که پشت چراغ راهنما توقف کرده بود، به چراغ های سبز، زرد و قرمز توجه کرد و اینجا بود که فکری به ذهنش خطور کرد. چراغ زرد برای احتیاط، چراغ قرمز برای توقف.
این 2رنگ می تواند در موقعیت مشابه در زمین مسابقه استفاده شود و به مشکل زبان در مسابقات پایان دهد و این بود که کارت زرد و قرمز خلق شد.
کارت زرد برای اخطار و کارت قرمز برای اخراج بازیکن از زمین مسابقه و اولین بار در مسابقات نهایی جام جهانی مکزیک 1970استفاده شد.
همچنین سال 1966طرح داور چهارم را ارائه کرد. پرچم داور خط نگهدار و پرچم 3گوش کنار زمین ، لباس داوری و تاکید شدید بر استاندارد بودن توپ براساس قوانین مسابقه نیز از طرحهای او بود.
همچنین سال 1974، تابلوی اعلان بازیکن ذخیره را نیز ارائه کرد، بنابراین با وجود این تابلو، بازیکن حاضر در زمین خواهد دید که چه کسی به جای او به میدان خواهد رفت.
همچنین تشکیل کلاسهای آموزشی و برگزاری سمینارها برای داوران و مربیان از ابتکارات کن آستون بود.

مبتکر کارت های زرد و قرمز

ساختار دقیقترین توپ فوتبال جهان ویژه جام جهانی 2010

توپی که در رقابتهای جام جهانی 2010 مورد استفاده قرار خواهد گرفت محصولی از شرکت آدیداس است که به گفته این شرکت دقیق ترین توپ فوتبالی است که تا کنون در جهان ساخته شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، با اتمام قرعه کشی نوزدهمین دوره یکی از مهمترین و پرهیاهوترین رقابتهای ورژشی جهانی یعنی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در روز جمعه 4 دسامبر 2009، اکنون کشورها، تیمها و شرکتهای تولید کننده وسایل ورزشی تا ژوئن 2010 برای آماده سازی خود زمان باقی دارند.

توپ فوتبال یکی از اصلی ترین عناصر این مسابقات جهانی است که هر دوره با تغییرات فراوانی مواجه شده و ابداعات جدیدی در زمینه بهبود عملکرد آن صورت می گیرد. مهندسی و نوآوری که در این دوره به توپ رسمی رقابتهای جام جهانی 2010 تبدیل شده است، Jabulani نام گرفته و محصول شرکت آدیداس است.

آدیداس ادعا دارد کیفیت این توپ نسبت به توپ Teamgeist سال 2006 این شرکت بسیار بهتر بوده و دقیق ترین توپی است که تا کنون در رقابتهای فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته آدیداس بازیکنان فوتبال توپی می خواهند که هنگام ضربه زدن پای آنها احساس راحتی داشته باشد و در مسیر حساب شده و تعیین شده حرکت کند. توپ Teamgeist با کاهش دادن تعداد قطعاتش از 32 به 12 قطعه که به واسطه حرارت خمیده شده و در کنار یکدیگر شکلی کروی به دست آوردند به این هدف دست پیدا کرد.

اما توپ Jabulani قدمی دیگر در مسیر تکامل برداشته است. این توپ از هشت قطعه EVA و TPU تشکیل شده است که سطح ضربه ای 70 درصد بزرگتر به وجود آورده است. با وجود اینکه توپ پیشین شرکت آدیداس برای شوت زنها بسیار عالی بوده است اما بسیاری از دروازه بانان از اینکه ویژگی آیرودینامیک آن از چرخش توپ در هوا جلوگیری کرده و حرکت آن را طی زمان نامنظم می کند شکایت کرده بودند.

در ساخت Jabulani تلاش شده است با ایجاد دندانه گذاری خاص در میان قطعات توپ و آنچه آدیداس آن را کانالهای هوایی می خواند مسیر حرکت توپ تثبیت شود. کانالها توپ را به قطعات کاذبی تقسیم بندی می کند و با قالب گیری ویژه این کانالها آدیداس به شکل و موقعیتی ثابت دست پیدا کرده و بهترین رفتار پرواز را پس از وارد آمدن ضربه برای توپ به وجود آورده است. سطح توپ نیز از دانه های برجسته ای پوشش داده شده است تا با تماس با پای بازیکن حس لامسه فعال شود.

این شرکت اعلام کرده است که ضربه های روباتیک و تونل باد در دانشگاه لافبرو در انگلستان و آزمایشگاه فوتبال این شرکت در آلمان نشان داده اند که این توپ دقیق ترین توپ فوتبالی است که تا کنون تولید شده است.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، Jabulani باید چند تست فشار دیگر را نیز پشت سر بگذارد تا برای حضور در رقابتهای جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی مورد تایید فیفا قرار گیرد. با این حال اینگونه به نظر می رسد که این توپ از تمامی ویژگی های مورد نظر فیفا برخوردار است.


تستهای فیفا برای تایید نهایی:
محیط دایره: استاندارد فیفا 68.5 تا 69.5 / محیط Jabulani در حدود 69.0

گردی: قطر توپ در 16 مرکز مختلف اندازه گیری می شود. استاندارد فیفا حداکثر 1.5 درصد اختلاف / Jabulani حداکثر 1.0 درصد اختلاف

جذب آب: توپ 250 بار در زیر آب فشرده شده و چرخانده می شود. استاندارد فیفا حداکثر 10 درصد افزایش وزن / Jabulani حداکثر 0 درصد افزایش وزن

وزن: استاندارد فیفا 420 تا 445 گرم / وزن Jabulani در حدود 440 گرم

یکنواختی جهش توپ: تنها تست حرکتی فیفا که در آن توپ 10 بار از ارتفاعی دو متری بر روی سطحی فولادی پرتاب می شود تفاوت میان پایین ترین سطح جهش و بالاترین سطح جهش نباید بیش از 10 سانتیمتر باشد. این میزان تفاوت در Jabulani در حدود 6 سانتیمتر بوده است.

افت فشار: فشار هوای توپ پس از باد شدن سه روز مورد بررسی قرار می گیرد. استاندارد فیفا حداکثر 20 درصد افت فشار / افت فشار Jabulani حداکثر 10 درصد.

به مناسبت هفته معلم

یک دوره مسابقات فوتبال چهار جانبه بین تیمهای مرحوم کمالی-پیام-مقاومت-ایثار

در زمین فوتبال شهدای زیراب برگزار شد

که در پایان این مسابقات تیم فوتبال مقاومت به قهرمانی رسید

اقای گل

جوان زیرابی اقای گل لیگ دسته دوم کشور 

ایمان جعفر اغلی با زدن ۱۳ گل برای تیم سایژا شمال اقای گل بازیها شد

درخشش جوانان زیرابی

درخشش فوتبالیستهای زیرابی در تیم های خود

علی قربانی در تیم نساجی مازندران

شهاب مختاری در تیم امید نساجی

ایمان جعفر اغلی در تیم سایپا شمال




                                         روابط عمومی هیئت فوتبال شهر زیراب