کلیدهای موفقیت در فوتبال

مواردی که می تواند تیم را برنده کند :

 

 

 

1- بازی پیشرفته خود را به تیم حریف تحمیل کند .

2- مخالف تاکتیک تیم حریف ، تاکتیک جدید بوجود بیاورید .

3- سعی کند تاکتیک  تیم خود را به تیم حریف  تحمیل کند .

4- با چند پاس کوتاه شرایط  پاس بلند و عمقی  را برای گل زدن  بوجود آورد .

پاس ها و یا یک و دو کردن مهاجمین و یا هافبک های وسط باید دقیق باشد . بسیار مهم است که تیم نخستین گل بازی را بزند . چون یکی از بهترین تاکتیک های پیروزی ، زدن گل اول است. تیم خوب باید کارهای دقیق و مختلف انجام دهد.وقت خود را صرف یک تاکتیک خاص نکند. 75 درصد گل ها از توپ هایی بدست می آیدکه حمله ازیک سوم دفاع حریف شروع شده است و یا ازضربات ایستگاهی و سانتر روی دروازه می باشد . مثلا :

1-  تحت هر شرایطی سانتر کنید .

2-  شوت بزنید .

3-  از ریباند (برگشت توپ ) استفاده کنید .

4-  از کناره های زمین حمله کنید .

5- هراندازه فاصله با بازیکن صاحب توپ کمتر باشد . بازیکن صاحب توپ شانس پاس خوب و پاس بلند را از دست می دهد .

6- برای گرفتن توپ حمله کنید . این امر تا حد زیادی بستگی به تاکتیک های حریف دارد . مدافع نباید تحت تاثیر تیم حریف قرار گیرد .

7- هربازیکن باید بر بازی تسلط داشته باشد . تا بتواند موقعیت های خطر ناک را در طول مسابقه تشخیص دهد .

8- نزدیک و داخل محوطه جریمه ، باید توپ از حریف گرفته شود . در اطراف محوطه جریمه اجازه شوت زدن به حریف ندهد . بدن مدافع باید تعادل کافی داشته باشد و درزمان مناسب به حریف حمله کند . در مواقعی که شانسی صد در صد گرفتن توپ را دارد ، تعلل نکند .

9- بازی تحت فشار بهترین تمرین برای خلاقیت و آمادگی جسمانی و یکی از بهترین تمرینات است .

مربیگری در مسابقات تدافعی

در مسابقاتی که روش تدافعی را برای تیم خود انتخاب میکنید .باید نکات زیر را رعایت نمایید .

حفظ توپ برای پیروزی :

 نکته مهم و کلیدی برای هر پیروزی کنترل بازی است  یعنی تاکتیک تیمی را به حریف تحمیل کردن و کسب مجدد توپ . طبق آمار از 41153 پاس که در52 مسابقه داده شده 791 پاس در بین راه قطع شده و 20113 مورد حفظ توپ شده است به معنی دیگر 20113 عدد از این پاس ها به مقصد نرسیده است .

 50% از توپ ها در یک سوم حمله از دست رفته ، یعنی 36 % در میانه زمین و 14 %  در خط دفاع به هدف نرسیده اند .

1-   توپ را تاحد امکان نزدیک دروازه حریف تصاحب کنید .

2-  از تاکتیک های پرس استفاده کنید به محض تصاحب توپ با دویدن با توپ یا پاس دادن (ضد حمله )  سریعا حمله کنید .اگر تیم به دنبال استفاده از شروع های مجدد است ، باید فوتبال را حمله ای بازی کند و در غیر اینصورت باید به تیم کمک کرد که تیم چگونه و چه زمان بهترین تصمیم را بگیرد . تمرین کردن بدون در نظر گرفتن تصمیم گیری فاقد ارزش است .

سخنان بزرگ از مربیان بزرگ

 

** کار برروی قدرت تحمل و شکیبائی بازیکنان به تیم کره این فرصت را داد که شدت ضرب آهنگ بازی را حفظ کرده و به حریف اجازه استراحت ندهند و آنها را به طور کامل فرسوده کنند. (( گاس هیدینگ ))

 

** سطح فوتبال پیشرفت کرده است . تمرینات فیزیکی ، سرعتی و قدرتی افزایش یافته اند. اما تاکتیک ها همان تاکتیک های قدیم است. در اینجا است که مهارتهای تکنیکی انفرادی تعیین کننده است.(( لویس فیلیپ اسکولاری ))

 

** به بازیکنان فعالیت هائی را تمرین و آموزش دهید که برای افزایش مهارت ها و کیفیت های مورد نیازشان در بازی هدف گذاری شده اند و مطمئن باشید که با این فعالیت ها به سطح مناسبی از موفقیت دست پیدا خواهند کرد.(( میشل ریچارد ))

 

** هر کسی که در فکر به دست آوردن چیزهای بزرگ است اول باید به چیزهای کوچک فکر کند. (( پل والری ))

 

** هنگام کار با جوانها نباید قسمت بیشتر توجه مربی روی تکنیک بازیکنان جلب شود ، بلکه باید روی روح پرداختن به بازی ، چگونگی تاثیر آنها در بازی ، بلوغ بازی ایشان ، روح رقابتی و لذتی که از بازی می برند تمرکز کرد. ((رینوس میشل ))

ظایف مربی در تیم

سبک مدیریت

ـ هماهنگی اهدافی که دارای رابطه ای منطقی هستند

ـ اطرافیان خویش را از بهترین نفرات انتخاب کند ( بازیکن و گروه مربیگری )

ـ بداند که چگونه عقیده هایش را در میان بگذارد

ـ به اندازه کافی تمرین دهد و مربیگری کند

ـ توانائی رهبری گروه در هر شرایطی را داشته باشد

ـ گرفتن تصمیمات مشخص و سالم

ـ تنبیهات و جرایم در نظر گرفته شده او هدفی نصحیت گرایانه داشته باشد

کیفیت ها و مهارتها

ـ باهوش ـ جوانمرد ـ سازمانده خوب ـ اجرا کننده خوب ـ توانادر ایجاد ارتباط و شنونده ـ توانان در ایجاد جو و محیطی مناسب در تیم ـ توانائی در کار کردن با دیگران و به صورت گروهی ـ توانائی و قابلیت در برخورد با زد و خوردها و درگیری ها ـ توانائی در ایجاد رابطه ای که دیگران به او علاقه مند شده و به او احترام بگذارندـ شناخت روشهای بازی و تاکتیک هائی برای هماهنگی با آن ـ داشتن دانش و اصول و مبانی اولیه از آناتومی ، وظایف اعضا بدن ـ روانشناسی ـو..

شخصیتی

تسلط کامل بر فوتبال ـ توانائی در به اجرا در آوردن اهداف به طورت فردی و با تیم ـ دیدگاه مثبت ـ به صورت ذاتی رهبر بودن ـ طبعتی پرسشگر و علاقه مند به گفتگو ـ خوب خودش را کنترل کرده و قادر به رویائی و مبارزه با فشار باشدـ برنامه ریز خوب ـ دارای شخصیتی گرم و قابل احترام ـ امین و دمکرات ـ با استقامت و دارای پشتکار ـ با تحرک و قاطع ـ دارای حس شوخ طبعی ـ صادق و وظیفه شناس ، محترم ، با گذشت و در عین حال صریح ـ از عقاید خود دفاع کند ـ سالم دارای ارتباط منطقی .

قابل توجه مربیان فوتبال

این تحقیق گرچه کمی قدیمی است اما ارزش دوباره خواندن را برای مربیان جوان دارد


رابطه بین ابعاد رفتار رهبری مربیان با انسجام گروهی و عملکرد تیم های حاضر در مسابقات لیگ برتر فوتبال نوجوانان ایران (۱۳۸۵)" عنوان تحقیقی است که توسط نبی شمسایی، نادر خانی، بهرام یوسفی به انجام رسیده است.












قابل توجه مربیان فوتبال










 

"رابطه بین ابعاد رفتار رهبری مربیان با انسجام گروهی و عملکرد تیم های حاضر در مسابقات لیگ برتر فوتبال نوجوانان ایران (۱۳۸۵)" عنوان تحقیقی است که توسط نبی شمسایی، نادر خانی، بهرام یوسفی به انجام رسیده است.

در بخشی از این تحقیق آمده است:

وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند، اغلب کسی به عنوان مدیر و رهبر مسوولیت گروه را به عهده می گیرد. این فرد باید مهارت ها و ویژگی های لازم برای رهبری گروه را داشته باشد تا بتواند اعضای گروه را به سمت هدف مورد نظر هدایت کند. در ورزش این نقش به عهده مربی است و اوست که کار رهبری بازیکنان را برعهد دارد و رهبری کارآمد وی نقش مهمی بر عملکرد تیم خواهد داشت.

انجام موفقیت آمیز هر کار گروهی مستلزم وجود همبستگی در بین اعضای گروه است، در ورزش و به ویژه ورزش های گروهی مانند سایر گروه ها و سازمان ها شرط لازم برای تحقق هدف مشترک، داشتن وحدت و انسجام گروهی است که بی تردید مربی تیم که وظیفه رهبری بازیکنان را برعهده دارد، دراین زمینه نقش کلیدی دارد.

تیم های موفق ورزشی اغلب دارای صفتی برجسته هستند که آنها را از تیم های ناموفق جدا می سازد و آن مدیریت و رهبری موثر فعال و شایسته است. سازگاری میان مربی و ورزشکار از انسجام درون گروهی ناشی می شود. ارتباطات در مسیری غیرمستقیم با میزان انسجام درون گروهی همراه می شود. افزایش ارتباط بین مربی و ورزشکاران ابعاد اجتماعی و انسجام تیم را محکم تر می کند.

این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است.

جامعه آماری این پژوهش، ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات فوتبال لیگ برتر نوجوانان کشور درسال ۱۳۸۵ بودند که شامل تیم های ذوب آهن اصفهان، سپاهان اصفهان، زاگرس جوانرود، فولاد خوزستان، استقلال اهواز، شهرداری اندیمشک و خیبر خرم آباد بودند.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، مربیان در استفاده از ابعاد رفتار رهبری، بیشترین فراوانی را به رفتارهای بازخورد مثبت و آموزشی و کمترین مقدار آن را به رفتار مستبدانه اختصاص داده اند.

این نتایج گویای این مطلب است که از دیدگاه بازیکنان، مربیان بیشتر بر اعطای پاداش و تشویق بازیکنان و همچنین آموزش مهارت ها، تکنیک ها و تاکتیک ها و اجرای تمرینات تاکید دارند و تا حدودی به بازیکنان اجازه می دهند در تصمیم گیری ها شرکت کنند. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد، میزان رفتار دموکراتیک مربیان تا حدودی پایین است. این مطلب احتمالا ناشی از آن است که در تمام موارد مربیان به بازیکنان اجازه دخالت نمی دهند و این موضوع نیز به احتمال بسیار مربوط به شیوه های تمرینی و اتخاذ راهبرد لازم برای مسابقات است.

در مورد ارتباط بین رفتارهای رهبری با انسجام گروهی (کل)، انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی، نتایج پژوهش ارتباط مثبت و معنی داری را بین رفتارهای رهبری آموزشی، بازخورد مثبت و حمایت اجتماعی و انسجام گروهی و نیز ارتباط منفی و معنی داری را بین رفتار مستبدانه با انسجام گروهی نشان می دهد، همچنین نتایج پژوهش مشخص می سازد، رفتار دموکراتیک رهبری، رابطه زیادی با انسجام تکلیف بازیکنان ندارد، در حالی که بین رفتار دموکراتیک مربیان با انسجام اجتماعی و انسجام گروهی بازیکنان رابطه معنی دار اما منفی وجود دارد. این نتایج پیشنهاد می کند که مربیان برای رسیدن به بیشترین هماهنگی و انسجام در بین بازیکنان، بهتر است از سبکی از رفتار استفاده کنند که در آن رفتار آموزشی، بازخورد مثبت و حمایت اجتماعی درسطح بالایی گنجانده شده باشد و از سبک رفتار مستبدانه پرهیز شود. همچنین از رفتار دموکراتیک کمتر استفاده شود.

همبستگی مثبت و بالای به دست آمده بین رفتارهای رهبری آموزشی، بازخورد مثبت و حمایت اجتماعی با میزان انسجام گروهی، انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی نشان می دهد، استفاده مربیان از این رفتارها از طرفی باعث جذابیت و علاقه ورزشکاران به نوع ورزش و مهارت و یادگیری هرچه بیشتر مهارت های فردی (انسجام تکلیف) را افزایش می دهد و ازطرفی دیگر باعث جذابیت های بیشتر در بین اعضای گروه (انسجام اجتماعی) می شود، همچنین تمایل گروه را برای باهم ماندن، به دنبال اهداف و مقاصد گروه افزایش می دهد.

از طرف دیگر همبستگی منفی بالا بین انسجام گروهی و رفتار مستبدانه رهبری و همبستگی منفی بین رفتار دموکراتیک رهبران و انسجام گروهی نشان می دهد، مربیان در همه حال نباید از یک گونه رفتار استفاده کنند، بلکه آنها باید شرایط و حالات ورزشکاران و حتی مسابقات و نحوه تمرینات را در نظر داشته باشند و با بازیکنان با توجه به شرایط رفتار کنند. به طور کلی به نظر می رسد مربیان در این مورد باید رفتاری میانه بین رفتار دموکراتیک و رفتار مستبدانه داشته باشند یعنی این که مربیان به بازیکنان اجازه دهند در جلسات و تصمیم گیری ها شرکت کنند، اما تصمیم نهایی باید با مربیان باشد.

رفتار رهبری عامل تعیین کننده در میزان انسجام بازیکنان است یعنی این که مربیان ورزشی می توانند با تغییرات در رفتارهای خود همبستگی گروهی بازیکنان را افزایش دهند.

همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد، انسجام در تیم های موفق و ناموفق اختلاف معنی داری با یکدیگر دارد. این دو نتیجه بیانگر این است که در ورزش های گروهی که بازیکنان با هم کنش متقابل دارند، انسجام می تواند یکی از عوامل تعیین کننده در میزان موفقیت تیم ها باشد. البته بنا به پژوهشی که اسلاتر و سوئل (۱۹۹۴) انجام دادند، انسجام گروهی و عملکرد تیم رابطه چرخشی دارند؛ یعنی این که در بعضی مواقع عملکرد خوب موجب انسجام می شود و در واقع دیگر انسجام می تواند در موفقیت تیمی عامل موثر باشد.



منبع:  www.peonews.com