پیش فرض دوپینگ، معضلی لاعلاج یا خودساخته؟!

یکی‌ از مشکلات مبارزه با دوپینگ در ایران هرج و مرج اداری و عدم پشتیبانی دولت از مبارزه با دوپینگ است. در تمام سال های گذشته ستاد ملی‌ مبارزه با دوپینگ درگیر مشکلات مالی‌، کمبود امکانات و رقابت با کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال بوده است. این دو کمیته در رقابت با یکدیگر تنها مانع از فعالیت یکدیگر می شوند

“ کشورهایی مثل کشور ما هستند که در حرف میگویند، با دوپینگ مخالفیم، اما در عمل داروهای دوپینگ در بقالی، زیر میز مربی‌، در داروخانه و یا باشگاه های بدنسازی توزیع میشوند. ” این نظر دکتر مسعود حاجی رسولی فیزیولوژیست ورزش است که، ماه آبان گذشته در نشست هم اندیشی‌ بررسی ارتباط دوپینگ و اعتیاد به مواد مخدردر تهران اظهار کرد.

سوء استفاده از مواد نیروزا و یا ضد درد برای کسب موفقیت در مسابقات، مشکلیست که ورزش قهرمانی در سراسر جهان با آن دست به گریبان است. با گسترش نقش تبلیغاتی تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و اینترنت در این مسابقات و تاثیر مستقیم آن بر شهرت و درآمد قهرمانان، استفاده از داروهای غیر مجاز به قصد دوپینگ را نیز به پدیده‌ای جهانی‌ و در حال رشد تبدیل کرده است. یکی‌ از متخصصان کمیته ملی‌ ضد دوپینگ در آلمان میگوید: " مسابقه‌ای نابرابر بین آزمایشگاه‌ها و صنعت تولید دارو‌های دوپینگ از یک سو و آزمایشگاه‌های کشف و تشخیص این مواد از سوی دیگر در جریان است. امکانات مالی‌ و توانایی های این تولیدکنندگان برای تهیه مواد جدید و ناشناخته به مراتب بیشتر از آزمایشگاه‌ای تشخیص این مواد است. "

در ایران به علت عدم کنترل جدی، دوپینگ کنندگان در کنار مواد دوپینگ استاندارد وشناخته شده از مواد مخدر که با قیمت بسیار نازل قابل تهیه است استفاده میکنند. به گفته دکتر حاجی رسولی:" استفاده از مواد مخدر از حشیش تا هروئین یکی‌ از موارد رایج دوپینگ با آثار ضد دردی و بی‌ خیالی است. یکی‌ از قهرمانان ملی پوش بنام " م. ذ " اخیرا به خاطر تزریق هرویین فوت کرد. "

درتمام سالهای گذشته مبارزه با دوپینگ در ایران مثل بسیاری از امور دیگر در حد شعار باقی‌ مانده بود و فاصله بین حرف و اعمال مسئولان کماکان بسیار زیاد است.
در سال ۲۰۰۵ در سراسر ایران تنها ۲۰۵ ورزشکار مورد آزمایش دوپینگ قرار گرفتند، که ۱۷ درصد از آزمایش‌ها یعنی‌ ۲۹ ورزشکار دوپینگی از کار در آمدند. در همان زمان به عنوان مثال در کشور مالزی ۱۵۰۰ و در کشور انگلستان ۶۰۰۰ نمونه گیری صورت گرفت. در مالزی تنها ۹ مورد و در انگلستان تنها ۱۳ مورد مثبت بود. در آن سال در ایران تست دوپینگ در ۲۵ رشته ورزشی اصلا صورت نگرفت

سال بعد از آن یعنی‌ ۲۰۰۶، در آستانه جام جهانی‌ وزنه برداری، ۹ وزنه بردار ایرانی‌ با مثبت اعلام شدن تست دوپینگ آنها توسط آژانس جهانی‌ مبارزه با دوپینگ (wada) به دو سال محرومیت از شرکت در تمام مسابقات محکوم شدند. در میان تعجب همه ناظران ورزشی، مربی با تجربه بلغاری تیم، گئورگی ایوانف به عنوان مسئول این خلاف بزرگ اعلام و با کسر مبلغ جریمه تعیین شده از قراردادش، اخراج شد.

در رشته پر طرفدار و پر پول فوتبال که گرایش به دوپینگ بیشتر از بقیه رشته هاست، کنترل از بسیاری از رشته‌های دیگر هم کمتر است. مسولان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران بارها شکوه کرده اند، که فوتبالیست‌ها در مقابل آزمایش دوپینگ مقاومت میکنند.

در سال بعد از محرومیت وزنه برداران، آری هان سر مربی هلندی تیم پرسپولیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر تاکید که بیشتر فوتبالیست‌ای ایرانی‌ دوپینگی هستند، اما کسی‌ به این موضوع توجهی ندارد.

شایعات اثبات نشده زیادی در مورد دوپینگی بودن قهرمانان ایرانی‌ وجود دارد. مثلا گفته میشد که، حسین رضا زاده به علت دوپینگ از شرکت در مسابقات المپیک پکن صرف نظر کرد. یا نیکبخت واحدی فوتبالیست ملی‌ پوش ایران بارها بعد از گذرانن یک فصل فوتبال خیلی‌ موفق، با دلایل عجیب از شرکت در مسابقات تیم ملی‌ خودداری کرده است.

یک ملی‌ پوش سابق ایران با نام مستعار آرش به رادیو فردا میگوید: " در ورزش حرفه‌ای ایران، دوپینگ به صورت گسترده و نظام مند وجود دارد. حتی فدراسیون‌ها هم بدون توجه به خطراتی که دوپینگ برای سلامتی ورزشکار خواهد داشت، در این راه به ورزشکاران کمک میکنند." دکتر علی‌ طاهر، معاون ستاد مبارزه با دوپینگ هم در مصاحبه با همین رادیو تایید می‌کند: "
در ایران، مثل بقیه دنیا (!) مربیان و فدراسیون‌ها برای کسب نتایج بهتر به ورزشکاران اجازه دوپینگ میدهند."

پس از افتضاح بین المللی وزنه برداران، ستاد ملی‌ مبارزه با دوپینگ کنترل خود را بخصوص در مورد ورزشکارانی که قرار است در مسابقات بین المللی شرکت کنند، بیشتر کرد. از جمله سال گذشته، آزمایش دوپینگ ۵ کشتی گیر در رقابت‌های قهرمانی کشور مثبت اعلام شد.

یکی‌ از مشکلات مبارزه با دوپینگ در ایران هرج و مرج اداری و عدم پشتیبانی دولت از مبارزه با دوپینگ است. در تمام سالهای گذشته ستاد ملی‌ مبارزه با دوپینگ درگیر مشکلات مالی‌، کمبود امکانات و رقابت با کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال بوده است. این دو کمیته در رقابت با یکدیگر تنها مانع از فعالیت یکدیگر میشوند. سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی ورزش ایران تا امروز نتوانسته و یا نخواسته که حدود اختیارات ایندو کمیته را روشن کند و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

سال گذشته به مدت چهار ماه ارتباط مخابراتی ستاد ملی‌ مبارزه با دوپینگ با آژانس جهانی‌ مبارزه با دوپینگ، به علت نپرداختن بدهی این ستاد به اداره مخابرات قطع بود. آزمایشگاه طرف قرارداد این ستاد در شهر کلن آلمان، ماهها بخاطر نپرداختن بدهی ۶۲ هزار یورویی ستاد به این آزمایشگاه، از ارسال نتیجه تست دوپینگ ورزشکاران ایرانی به تهران خودداری می‌‌کرد.
در حالیکه مدیران ارشد ورزش ایران و مسولان مبارزه با دوپینگ ایران از مبارزه با این پدیده شوم عاجز مانده اند، ظاهرا تنها راه باقی‌ مانده، کنترل مستقیم ورزشکاران ایرانی‌ توسط آژانس جهانی‌ مبارزه با دوپینگ است. پس از آنکه این آژانس دو سال قبل ۹ وزنه بردار ایرانی‌ را از شرکت در مسابقات محروم کرد، به گزارش خبرگزاری ها، دو هفته قبل ماموران این آژانس بدون اطلاع قبلی به ایران آمدند و علاوه بر سر کشی‌ به اردوها و محل تمرین تیم‌های مختلف، اقدام به نمونه گیری از بسیاری از ورزشکاران کردند. به گزارش روزنامه سیاست روز این اقدام آژانس موجی از اضطراب را به ورزش ایران تزریق کرد. همین امر باعث اعتراض و مقاومت بعضی‌ از ورزشکارن، مربیان، پزشکان تیم‌ها و حتئ ستاد مبارزه با دوپینگ شد. به گزارش سیاست روز، همین امر باعث شد تا برخی از ورزشکاران تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج شوند.

Thumbs up بدن سازی هوازی در فوتبال چیست؟

بدن سازی در فوتبال همواره از مهم ترین عوامل پایداری در نتیجه گیری یک تیم در طول یک فصل و یا یک تورنومنت بوده است . چه بسا تیم هایی بوده اند که در اوایل فصل نتایج بسیار خوبی را گرفته بوده اند و پس از گذشت زمان و خستگی ناشی از بازیهای بازیکنان روند نتیجه گیری تیم به کلی عوض شده و نتایج بد جایگزین نتیجه های درخشان یک تیم می شود.

ابتدا با طرح چند برنامه بدن سازی ساده در مقاطع مختلف زمانی در باشگاه های برتر شروع کرده و در ادامه به صحبت درباره بدن سازی هوازی می پردازیم.


نگاهی به برنامه تمرینی سال پیش برخی از تیم های معتبر

تمرین هوازی برای فوتبال - تپه نوردی
نیوکاسل
هفته نخست: 10 دقیقه تپه هلث پارک؛ بسیار سبک
هفته دوم: 10 دقیقه تپه هلث پارک؛ سبک
هفته سوم: 18 دقیقه تپه هلث پارک؛ معمولی
هفته چهارم: 20 دقیقه تپه هلث پارک؛ با وزنه
در مجموع 18% تمرینات پیش فصل نیوکال به دستور مشخص بابی رابسون را تمرینات تپه‌ای تشکیل می‌دهند.هلث پارک مخصوص تمرینات تیم‌های کریکت، دوومیدانی، بسکتبال و فوتبال است و اشخاص غیرحرفه‌ای حق حضور در آن منطقه را ندارند.
منچستر یونایتد
هفته نخست: 20 دقیقه تپه دویل تاون؛ بسیار سبک
هفته دوم: 20 دقیقه تپه دویل تاون؛ سبک
هفته سوم: 25 دقیقه تپه دویل تاون؛ معمولی
هفته چهارم: 30 دقیقه تپه دویل تاون؛ با وزنه
در مجموع 34% تمرینات پیش فصل منچستر یونایتد را تمرینات تپه‌ای تشکیل می‌دهند. ناحیه دویل تاون یک مکان عمومی است، اما از دید سر آلکس فرگوسن برای آمادگی جسمانی بازیکنانش بسیار عالی و ایده‌آل است.
بارسلونا
هفته نخست 10 دقیقه تپه روخا؛ بسیار سبک
هفته دوم: 15 دقیقه تپه روخا؛ سبک
هفته سوم: 15 دقیقه تپه روخا؛ معمولی
هفته چهارم: 20 دقیقه تپه روخا؛ با وزنه سنگین
در مجموع، 23% تمرینات پیش فصل بارسلونای اسپانیا را تمرینات تپه‌ای تشکیل می‌دهند. از دید فرانک ریکارد، تمرینات تپه‌ای اساس بدن ‌سازی مردان بارسلوناست و هر بازیکنی که در هفته دوم از تمرینات تپه ‌ای شانه خالی کند با جریمه سنگین مالی مواجه خواهد شد. وب سایت بارسلونا حتی تیتر یک خود را به تمرینات تپه‌ای و گزارش لحظه ‌به ‌لحظه آن اختصاص می‌دهد.
بایرن مونیخ
هفته نخست: 5 دقیقه تپه‌های مرتفع بن؛ بسیار سبک(همراه با نرمش سنگین و سرعتی) .
هفته دوم: 10 دقیقه تپه‌های مرتفع بن؛ سبک
هفته سوم: 15 دقیقه تپه‌های مرتفع بن؛ معمولی
هفته چهارم: 15 دقیقه تپه‌های مرتفع بن؛ با وزنه
بایرن مونیخی‌ها چندان به تمرینات تپه‌ای بها نمی‌دهند و در مجموع 14% از تمرینات پیش فصل آنها به این امر اختصاص داده می‌شود، اما ضروری و لازم‌الاجراست.
سوال مهم این است که چرا کارشناسان تمرینات تپه‌ای را در پیش برد تیم به‌ سوی موفقیت بسیار حیاتی می‌دانند?
دیک ادوکات مربی نسبتا موفق هلند که در نوع خود صاحب کتاب، سبک و مدرک معتبر فیفاست ادعا می‌کند، تمام مربیگری و هویت فوتبال حرفه‌ای‌اش در تمرینات تپه‌ای خلاصه می‌گردد. او اعتقاد دارد آمادگی جسمانی مردانش مدیون تمرینات فشرده و منظم او در تپه‌هاست نه در زمین فوتبال. ادوکات می‌گوید: این کار به علم روز دنیا نیاز شدید دارد و اگر حساب نشده باشد اثر کاملاً منفی خواهد داشت. از طرفی تمرینات تپه‌ای از دید کارشناسان فوتبال ترکیه‌ 36% در پیشبرد فوتبال این کشور تاثیر داشته‌اند. چرا که اساسا هر رویه‌ای که باعث تقویت آمادگی جسمانی بازیکنان یک تیم می‌شود، سراسر سود و منفعت است. به‌خصوص اگر برای آن کار نیازی به صرف هزینه زیاد نبوده و طبیعت 100% در آن دخیل باشد. چرا که جدا از طولانی‌ترین تونل استخوانی در ران پای انسان قوی‌ترین و پرمسئولیت‌ترین ماهیچه‌های بدن در ناحیه پا به‌خصوص ناحیه ران پا هستند. از طرفی ساق پای فوتبالیست در حکم مغز متفکر یک شطرنج‌باز است و جدا از استعدادی که احتمالاً در سلول‌های ماهیچه یک فرد نهفته است، نیاز شدیدی به انرژی وجود دارد. اگر فرد بیمار باشد پیرووات حاصل از گلوکوز در سیتوپلاسم بدون اکسیژن باقی می‌ماند و وارد میتوکندری، کارخانه تولید انرژی‌ بدن، نمی‌شود که اولین تأثیر این امر، تولید الکل و اسید لاکتیک است. الکل به مرور زمان سبب فراموشی فرد شده و اسید لاکتیک به‌طور آنی باعث خستگی ماهیچه‌ای می‌گردد. نخستین هدفی که در تمرینات تپه‌ای با رعایت استانداردها دنبال می‌شود، عادت دادن ماهیچه‌های بدن به مصرف پیرووات و تولید انرژی است که باید تحت شرایط سخت نیز تا آنجا که توان بدن فرد اجازه می‌دهد، صورت بگیرد. تند دویدن هرگز نمی‌تواند استقامت ماهیچه‌های پای انسان را تضمین کند مگر این که در مدت زمان بسیار طولانی صورت بگیرد که عملا شدنی نیست و غیرقابل قبول است. اما تنها 5 دقیقه دویدن آرام در شیب یک تپه در هوای آزاد و پاک، البته پس از گرم شدن بدن، یعنی به کار افتادن کارخانه تولید انرژی سلول‌ها، می‌تواند به اندازه 3 ساعت تمرین با توپ، مثمرثمر باشد. تمرین با توپ و بدون توپ از دید ماهیچه بدن چندان اهمیت ندارد، اما تفاوت مهم این دو تمرین، به کار افتادن مغز است. چرا که وجود توپ در تمرینات خودبه‌خود در بدن اضطراب کاذب ایجاد کرده و مغز مجبور به صرف انرژی بیشتری می‌شود. اما این انرژی آنقدرها زیاد نیست که به بهای آن تمرینات بدن توپ را رها کرده و به‌خصوص تمرینات تپه‌ای را نفی کنیم. اصل تمرینات تپه‌ای بر پایه هماهنگی گروهی استوار است به‌ طوری‌ که رهبر گروه باید پای خود را در بهترین مکان فرود آورد تا نفر پشتی درست در همان جا قدم بردارد. سطح مسیری که بازیکنان در آن می‌روند باید پستی و بلندی نسبتا زیادی داشته باشد تا آنها مجبور شوند گاهی پرش داشته و به بدن فشار ناگهانی بیاورند و مجبور بشوند آنی تصمیم بگیرند. این تصمیم ‌گیری‌ های آنی آنها را کمک می‌کند تا در زمین فوتبال نیز، بهترین تصمیم را در شرایط سخت اتخاذ کنند. تمام بدن یک بازیکن در لحظاتی که پستی‌ها و بلندی‌های یک تپه را پشت سر می‌گذارد درگیر است و در حالت سوزاندن گلوکوز فنی شده به انرژی و گرما می‌باشد. متابولیسم بدن نیاز شدیدی به شوک‌های روزانه دارد تا بتوان بعضا دست به پس‌انداز انرژی بزند. به‌خصوص مهاجمین یک تیم که معمولا تحرک بیشتری دارند و باید از قدرت تصمیم‌ گیری بالایی برخوردار باشند نیاز شدیدی به تحمل این فشارها دارند. نکته مهم در تمرینات تپه‌ای توجه خاص به استخوان هاست. چرا که زانوهای بازیکنان در این تمرینات بسیار آسیب‌پذیر نشان می‌دهند. بازیکنان باید قبل از انجام تمرینات تپه‌ای به‌طور کامل آموزش ببینند و بدانند که در هنگام فرودآمدن پا به روی زمین نباید با تمام قدرت ضربه بزنند بلکه فرم دویدن اصل نخست تمرینات تپه‌ای است. بازیکنان در تمرینات تپه‌ای بیشتر می‌پرند و پاهای خود را خیلی کم با زمین متصل نگه می‌دارند. انجام تمرینات کششی قبل و بعد از تمرینات تپه‌ای بسیار مهم و ضروریست و در غیر این صورت احتمال می‌رود در هر لحظه و به‌طور ناگهانی، شخص با گرفتگی شدید عضله مواجه شود. تمرینات تپه‌ای مشکلی برای دستگاه عصبی ایجاد نمی‌کنند. فیبرهای ماهیچه‌ای کارگر در مقیاس وسیع برای 90 دقیقه دوندگی بی‌امان به این تمرینات نیاز مبرم دارند. کسی که در کمترین فاصله، به اشتباه بیشترین نیرو را به کار می‌بندد هرگز نمی‌تواند 90 دقیقه بدود و مثمرثمر نیز باشد. در تمرینات تپه‌ای یک بازیکن باید بتواند، 50 متر را در 8 قدم تا 10 قدم بپیماید بدون این که به کف پایش فشار خاصی وارد شود یا نفس‌نفس بزند.
اثر بی تمرینی بر انعطاف پذیری عضلات پشت ران
نتایج یک پژوهش نشان داد: افزایش زمان بی تمرینی باعث افت و ماندگاری انعطاف پذیری عضلات پشت ران یا همسترینگ (hmf) می شود. آقای غنی زاده حصار ، عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در پژوهشی که به بررسی ماندگاری انعطاف پذیری عضلات پشت رانی اندام غالب وغیرغالب بعد از یک دوره تمرین کشش( متوالی- متناوب) پرداخته است. می افزاید: ضرورت دستیابی به شیوه ای که در کمترین زمان بیشترین انعطاف پذیری را در بافت ایجاد کند، به طوری که بیشترین ماندگاری را داشته باشد ، از مهمترین مسایل توانبخشی و ورزشی است. در این پژوهش آمده است: امروزه تمرینات کششی به منظور بهبود انعطاف پذیری بخش مهمی ازهر فعالیت آمادگی جسمانی است.

آنالیز در فوتبال چگونه است؟

بارها و بارها این کلمه را شنیده ایم و بار ها و بارها این واژه به گوش ما رسیده است.واژه ای که دست مایه ای شده تا برخی از افراد خود را مطرح کنند در حالی که حتی معنی لغوی این کلمه را نمی دانند.
برخی از کارشناسان آمار بازی را با آنالیز یکی می دانند؟! بسیاری از کارشناسان پایه صحبت های خود را نتیجه بازی می دانند.یعن اگر تیمی بازی را برده باشد چنان در مورد آن تیم صحبت می کنند که گویی هیچ اشکالی در بازی آن ها نبوده است و چنان تیم بازنده را کوچک می کنند که انگار تمام تفکرات مربی بازنده اشتباه بوده است.حال اینکه نتیجه نمی تواند صرفآ دلیلی برای بهتر بودن تیمی در یک بازی باشد و ممکن است تیمی 90 دقیقه خوب بازی کرده باشد و با یک اشتباه داوری و یا فردی بازی را واگذار کند.اما این نتیجه دلیلی بر ضعف آن تیم نخواهد بود.
حال با توجه به این مطالب می خواهیم بدانیم که آنالیز چیست؟

1- دانش نظری شما.همین دانش فوتبال که در ذهن خود دارید .اینکه چه چیزهایی در مورد فوتبال می دانید. شما در یک بازیکن به دنبال چه چیزی هستید؟
2- دانش تجربی یا عملی شما از فوتبال است.
پس دانش تجربی شما باید با دانش نظری شما همراه باشد. دانش نظری از طریق مطالعه بدست می آید و دانش تجربی از طریق مشاهده یعنی مطالعه در مورد فوتبال و مشاهده بازیهای فوتبال.
این کافی نیست بگوئیم سیستم تیم 2-2-4 است.بلکه باید مسیر حرکت و چگونگی حرکت آنها را هم مشخص کنیم .

از چه ابزارهایی می توان برای تحلیل استفاده کرد؟

  1. work book کتاب کار یا دفتر تمرینات
  2. DVD or cd یا ویدئو
  3. کامپیوتر و انیمیشن بازی
  4. Tact Foot دوربینهای مدار بسته که حرکات را به صورت انیمیشن نمایش میدهد
  5. فرم آنالیز بازیهای گذشته حریفان

1- تحلیل بازی
وقتی ما در اتاق کارهستیم می توانیم از زوایای مختلف بازی را تحلیل کنیم.از کامپیوتر، تلویزیون، رادیو و. ..... استفاده کنیم . اما در طول جریان بازی ما زمانی برای انجام این کارها نداریم. در اینجا مربی است که با بازیخوانی درست وبموقع تصمیم قاطع را می گیرد. شما باید در مورد یک تیم همیشه تصمیمات تاکتیکی مناسب بگیرید.در طول یک مسابقه فوتبال کار شما تغییر دادن آرایش تیمی و تغییر تاکتیکی است.

2- تحلیل تیم خود
این نوع تحلیل بر خلاف تحلیل بازی که در بالا اشاره شد باید قبل از انجام بازی صورت بگیرد.تحلیل تیم به منظور طراحی و برنامه ریزی جلسات تمرینی تیم صورت می گیرد.بدین صورت که شما تیم را مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید که چگونه آن را برای مسابقه بعدی آماده کنید.پس این تحلیل برای پیشرفت و آماده سازی صورت می گیرد.برای آماده سازی تیم چه چیزهایی نیاز است؟چه باید کرد؟
1) انتخاب بازیکنان تیم است.شما بازیهای مختلف را مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید که چه بازیکنانی را باید برای مسابقه بعدی انتخاب کنید.یعنی باید بازیکنان را کاملا بررسی کنید.
2) مرحله دوم آماده سازی بدنی بازیکنان است.
3) مرحله سوم مربیگری فنی و تاکتیکی آنها است.اینکه چگونه به آنها آموزش داده شود، تا به نتیجه لازم برسیم. اگر نیازهای شخصی دارند آنها را راهنمایی کنیم و .....
حال می خواهید یک بازیکن را ارزیابی کنید. از خود می پرسید آیا او بازیکن کم کاری است؟ آیا به حد کافی برای تیم خود کار می کند ؟ او قادر به انجام چه کارهایی است ؟ همچنین باید راجع به کارهایی که او نمی تواند انجام دهد هم سوال کرد؟

3- تحلیل تیم مقابل
یعنی مشخص کردن نقاط ضعف و قوت تیم مقابل.با توجه به بازیکنان ، استراتژی ، سیستم ، تاکتیکهای تهاجمی و تدافعی .
برای اینکار شما باید اطلاعات کافی و نوار بازیهای تیم مقابل را تهیه کنید .
بهتراین است که تمام بازی را نمایش ندهید. بلکه قسمتهایی را که خودتان صلاح می دانید آماده کرده و برای آنها پخش کنید.یعنی حداکثر 5 الی 10 دقیقه از بازی تیم مقابل را نمایش دهید. وظیفه شما اینست که به بازیکنانتان چیزهایی را بگوئید که باید بدانند.

لیگ نوجوانان منطقه یک

از سری مسابقات لیگ فوتبال نوجوانان منطقه یک استان دیدار تیمهای نوجوانان شهدای زیراب و ملی پوشان قائم شهر

این دیدار که به میزبانی شهر زیراب در زمین فوتبال شهدا برگزار گردید دو تیم در 90 دقیقه به تساوی 1-1 دست یافتند.

                                  

                                              روابط عمومی هیئت فوتبال شهر زیراب


لیگ جوانان منطقه یک استان

پیروزی تیم فوتبال مدرسه نخبگان زیراب برابر شاهین جویبار

این دیدار که در روز جمعه مورخه 1389/9/19که در زمین فوتبال شهدای زیراب برگزار شد تیم فوتبال نخبگان زیراب توانست با 1گل حریف خود را شکست بدهد.



                                                                                             روابط عمومی شهر زیراب