آنالیز در فوتبال چگونه است؟

بارها و بارها این کلمه را شنیده ایم و بار ها و بارها این واژه به گوش ما رسیده است.واژه ای که دست مایه ای شده تا برخی از افراد خود را مطرح کنند در حالی که حتی معنی لغوی این کلمه را نمی دانند.
برخی از کارشناسان آمار بازی را با آنالیز یکی می دانند؟! بسیاری از کارشناسان پایه صحبت های خود را نتیجه بازی می دانند.یعن اگر تیمی بازی را برده باشد چنان در مورد آن تیم صحبت می کنند که گویی هیچ اشکالی در بازی آن ها نبوده است و چنان تیم بازنده را کوچک می کنند که انگار تمام تفکرات مربی بازنده اشتباه بوده است.حال اینکه نتیجه نمی تواند صرفآ دلیلی برای بهتر بودن تیمی در یک بازی باشد و ممکن است تیمی 90 دقیقه خوب بازی کرده باشد و با یک اشتباه داوری و یا فردی بازی را واگذار کند.اما این نتیجه دلیلی بر ضعف آن تیم نخواهد بود.
حال با توجه به این مطالب می خواهیم بدانیم که آنالیز چیست؟

1- دانش نظری شما.همین دانش فوتبال که در ذهن خود دارید .اینکه چه چیزهایی در مورد فوتبال می دانید. شما در یک بازیکن به دنبال چه چیزی هستید؟
2- دانش تجربی یا عملی شما از فوتبال است.
پس دانش تجربی شما باید با دانش نظری شما همراه باشد. دانش نظری از طریق مطالعه بدست می آید و دانش تجربی از طریق مشاهده یعنی مطالعه در مورد فوتبال و مشاهده بازیهای فوتبال.
این کافی نیست بگوئیم سیستم تیم 2-2-4 است.بلکه باید مسیر حرکت و چگونگی حرکت آنها را هم مشخص کنیم .

از چه ابزارهایی می توان برای تحلیل استفاده کرد؟

  1. work book کتاب کار یا دفتر تمرینات
  2. DVD or cd یا ویدئو
  3. کامپیوتر و انیمیشن بازی
  4. Tact Foot دوربینهای مدار بسته که حرکات را به صورت انیمیشن نمایش میدهد
  5. فرم آنالیز بازیهای گذشته حریفان

1- تحلیل بازی
وقتی ما در اتاق کارهستیم می توانیم از زوایای مختلف بازی را تحلیل کنیم.از کامپیوتر، تلویزیون، رادیو و. ..... استفاده کنیم . اما در طول جریان بازی ما زمانی برای انجام این کارها نداریم. در اینجا مربی است که با بازیخوانی درست وبموقع تصمیم قاطع را می گیرد. شما باید در مورد یک تیم همیشه تصمیمات تاکتیکی مناسب بگیرید.در طول یک مسابقه فوتبال کار شما تغییر دادن آرایش تیمی و تغییر تاکتیکی است.

2- تحلیل تیم خود
این نوع تحلیل بر خلاف تحلیل بازی که در بالا اشاره شد باید قبل از انجام بازی صورت بگیرد.تحلیل تیم به منظور طراحی و برنامه ریزی جلسات تمرینی تیم صورت می گیرد.بدین صورت که شما تیم را مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید که چگونه آن را برای مسابقه بعدی آماده کنید.پس این تحلیل برای پیشرفت و آماده سازی صورت می گیرد.برای آماده سازی تیم چه چیزهایی نیاز است؟چه باید کرد؟
1) انتخاب بازیکنان تیم است.شما بازیهای مختلف را مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید که چه بازیکنانی را باید برای مسابقه بعدی انتخاب کنید.یعنی باید بازیکنان را کاملا بررسی کنید.
2) مرحله دوم آماده سازی بدنی بازیکنان است.
3) مرحله سوم مربیگری فنی و تاکتیکی آنها است.اینکه چگونه به آنها آموزش داده شود، تا به نتیجه لازم برسیم. اگر نیازهای شخصی دارند آنها را راهنمایی کنیم و .....
حال می خواهید یک بازیکن را ارزیابی کنید. از خود می پرسید آیا او بازیکن کم کاری است؟ آیا به حد کافی برای تیم خود کار می کند ؟ او قادر به انجام چه کارهایی است ؟ همچنین باید راجع به کارهایی که او نمی تواند انجام دهد هم سوال کرد؟

3- تحلیل تیم مقابل
یعنی مشخص کردن نقاط ضعف و قوت تیم مقابل.با توجه به بازیکنان ، استراتژی ، سیستم ، تاکتیکهای تهاجمی و تدافعی .
برای اینکار شما باید اطلاعات کافی و نوار بازیهای تیم مقابل را تهیه کنید .
بهتراین است که تمام بازی را نمایش ندهید. بلکه قسمتهایی را که خودتان صلاح می دانید آماده کرده و برای آنها پخش کنید.یعنی حداکثر 5 الی 10 دقیقه از بازی تیم مقابل را نمایش دهید. وظیفه شما اینست که به بازیکنانتان چیزهایی را بگوئید که باید بدانند.
نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی پایدارمطلق شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 07:34 ب.ظ http://salmanshahrfootball.blogsky.com

مطلب خوبیه . به امید اینکه مربیان استان بجای دادو بیداد بیهوده در کنار زمین و انتقاد به داوران بازی به این نکات آموزشی توجه خاص داشته باشند و بتونن سطح کیفی تیم خود رو بالا ببرند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد