مبتکر کارت زرد و قرمز

کن آستون (1915-2001)، معلم ، نظامی و داور مسابقات فوتبال بود و در توسعه داوری سهم بسزایی داشت. او در شهر کولچستر انگلستان به دنیا آمد. در سال 1935 از دانشگاه سنت لوک شهر اکستر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد.
سال 1936 به جرگه داوران پیوست و در ادامه در فصل لیگ مسابقات فوتبال (1949-50) داور کنار بود و بالاخره در سالهای بعد داور وسط شد.
در طول جنگ جهانی دوم به دلیل آسیب دیدگی قوزک پا از نیروی هوایی سلطنتی کنار گذاشته شد و قبل از این که در مقام سرهنگ دومی به ارتش بریتانیای هندوستان ملحق شود و به جنگ خاتمه دهد و در جنگ شانگی خدمت کند، به توپخانه سلطنتی منتقل شد.
پس از بازگشت از خدمت سربازی سال 1946، اولین داور لیگ شد و با پیراهن مشکی با نوار سفید که لباس استاندارد داوری و خود او طراح آن بود، ظاهر شد.
سال 1953، معلم مدرسه نیوبری پارک بود. سال 1960داور مسابقات نهایی جام ملتهای اروپا شد و بهترین و مشهورتین داوری را در جام جهانی 1962بین 2تیم شیلی و ایتالیا که به نام «نبرد سانتیگو» معروف بود، انجام داد.
پس از آن در طول سال 1962به دلیل آسیب دیدگی تاندون آشیل پایش ، مسابقه ای را داوری نکرد، اما 8سال عضو کمیته داوری فیفا بود و 4سال (1966-70) مسوولیت این کمیته را به عهده داشت.
در مسابقات جام جهانی 1966، 1970و 1974داور مسابقات بود. در رقابتهای جام جهانی 1966بین تیمهای انگلستان و آرژانتین ، حوادثی رخ داد، تمرد بازیکنان خاطی برای ترک میدان ، او را وادار به طرح و ایجاد نظم برای این کار کرد.
او احساس می کرد که باید راه حل بهتری برای اخطار به بازیکنان خاطی وجود داشته باشد. در مسیر خانه و زمانی که پشت چراغ راهنما توقف کرده بود، به چراغ های سبز، زرد و قرمز توجه کرد و اینجا بود که فکری به ذهنش خطور کرد. چراغ زرد برای احتیاط، چراغ قرمز برای توقف.
این 2رنگ می تواند در موقعیت مشابه در زمین مسابقه استفاده شود و به مشکل زبان در مسابقات پایان دهد و این بود که کارت زرد و قرمز خلق شد.
کارت زرد برای اخطار و کارت قرمز برای اخراج بازیکن از زمین مسابقه و اولین بار در مسابقات نهایی جام جهانی مکزیک 1970استفاده شد.
همچنین سال 1966طرح داور چهارم را ارائه کرد. پرچم داور خط نگهدار و پرچم 3گوش کنار زمین ، لباس داوری و تاکید شدید بر استاندارد بودن توپ براساس قوانین مسابقه نیز از طرحهای او بود.
همچنین سال 1974، تابلوی اعلان بازیکن ذخیره را نیز ارائه کرد، بنابراین با وجود این تابلو، بازیکن حاضر در زمین خواهد دید که چه کسی به جای او به میدان خواهد رفت.
همچنین تشکیل کلاسهای آموزشی و برگزاری سمینارها برای داوران و مربیان از ابتکارات کن آستون بود.

مبتکر کارت های زرد و قرمز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد